Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot haalt €2.7 miljoen op om verpakkingsvrije boodschappen de standaard te maken

Rotterdam, 11 november 2020 De Nederlandse startup Pieter Pot haalt 2,7 miljoen euro op om aan de grote vraag van consumenten te kunnen voldoen. De verpakkingsvrije online supermarkt bedient inmiddels heel Nederland en in totaal hebben zo’n 30.000 consumenten zich aangemeld voor de wachtlijst. Met een kapitaalinvestering van 2,7 miljoen euro kan de startup doorgroeien en voorzien in de grote vraag naar een duurzaam alternatief dat geen extra moeite kost én er aantrekkelijk uitziet. Inmiddels verbinden ook grote merken zich aan Pieter Pot.

Ruim een jaar bouwen Jouri Schoemaker (30) en Martijn Bijmolt (28) nu samen aan de verpakkingsvrije online supermarkt die de duurzame keuze met gemak combineert. De duurzame optie kost nog te vaak te veel moeite, en dat kan anders. “Het kost de gemiddelde consument te veel extra: tijd, energie en geld. Dat ondervangt Pieter Pot. Door te bezorgen, hoeft niemand te sjouwen met potten en kan het assortiment veel groter zijn dan in fysieke verpakkingsvrije winkels. Bovendien bieden wij onze producten aan voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de gewone supermarkt.”, zegt Schoemaker. “Met ons speelse merk en mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval.”

De aanpak lijkt aan te slaan. Vorig jaar opereerden Jouri en Martijn nog vanuit een zolderkamer en bedienden ze op een bakfiets hun stad, Rotterdam. Na een crowdfundingcampagne die eind vorig jaar een half miljoen euro ophaalde, is Pieter Pot in heel Nederland actief. Een jaar later is de ambitie nog groter, en dat is opgemerkt. Drie op impact gerichte venture capital fondsen investeren: SHIFT Invest (ook de partij achter Vandebron), Future Food Fund en InnovationQuarter investeren samen € 2,7 miljoen in Pieter Pot. Janneke Bik, Peter Arensman en Tijl Hoefnagels namens de investeerders: “Het is indrukwekkend wat het Pieter Pot team heeft weten neer te zetten in een relatief korte tijd. Met deze investering kunnen ze de operatie opschalen, de tienduizenden wachtenden bedienen en hun eigen circulaire verpakking ontwikkelen. Elke Nederlander gebruikt gemiddeld rond 25kg plastic per jaar. Pieter Pot’s oplossing kan een belangrijke bijdrage leveren dit terug te dringen en circulaire boodschappen de standaard te maken.”

120.000 verpakkingen bespaard

Pieter Pot maakt nu impact op twee vlakken: reductie van verpakkingsafval en het verlagen van de CO2-footprint van consumenten. In anderhalf jaar tijd zijn al 121.318 eenmalige verpakkingen bespaard. De invloed daarvan is enorm, zelfs vergeleken met recyclebare verpakkingen. Ook die alternatieve verpakkingen, die eventueel gerecycled kunnen worden, hebben namelijk een veel hogere CO2-footprint dan de circulaire glazen potten van Pieter Pot. “Recyclen kost nog steeds ontzettend veel energie. Je kunt het vergelijken met een flesje op blikje bier: flesjes zijn de duurzamere optie nadat ze 10 keer rond zijn gegaan”, aldus Schoemaker.

Haribo, Heinz en Ecover sluiten zich aan bij Pieter Pot

Steeds meer A-merken willen hun producten graag in een circulaire verpakking aanbieden via Pieter Pot. De eerste grote merken die nu ook in de potten van Pieter Pot aangeboden worden zijn Haribo, Heinz en Ecover. Hun producten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd worden verkocht in nieuwe, speciaal door Pieter Pot ontworpen potten. Deze potten worden gebruiksvriendelijker en lichter van gewicht, waardoor ze een nog lagere CO2-footprint hebben.

Over Pieter Pot

Pieter Pot is de eerste online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bezorgt door producten in glazen weckpotten te verpakken en deze bij consumenten thuis te (laten) bezorgen. De potten bevatten food en non-food producten van zowel het Pieter Pot huismerk als bekende A-merken, van rijst tot snoepjes, van olijfolie tot shampoo. Lege potten worden weer mee teruggenomen om te wassen en opnieuw te vullen; een circulair proces dat het grote aantal (plastic) verpakkingen terugdringt.

Over SHIFT Invest

SHIFT Invest is een Nederlands venture capital fonds dat investeert in innovaties in agricultuur, groene technologie, circulariteit en duurzame materialen. Middels haar investeringen streeft SHIFT ernaar een positieve impact op het milieu te realiseren, naast financieel rendement. Samen met de partners in het fonds, biedt SHIFT ondernemers een breed netwerk en kennis van diverse sectoren. SHIFT wordt gemanaged door NBI Investors, een team van ervaren investment professionals en ondernemers.

Over FutureFoodFund

Future Food Fund is een EUR 12m seed capital fonds, opgericht en gefinancierd door 30 ondernemers. Deze ondernemers, voornamelijk met een achtergrond in food&agri en technologie, ambiëren om actief deel te nemen aan het fonds, niet alleen met geld maar ook met kennis, ervaring en netwerk. Future Food Fund richt zich op Nederlandse startups die impact willen maken in de food&agri sector met innovatieve technologieën en /of disruptieve verdienmodellen.

Over InnovationQuarter

InnovationQuarter is de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland. InnovationQuarter investeert in innovatieve Zuid-Hollandse bedrijven met groeiambitie, assisteert internationale ondernemingen bij vestiging in deze unieke deltaregio en organiseert (internationale) samenwerking tussen innovatieve ondernemers, kennisinstellingen en de overheid. Zo ontwikkelt InnovationQuarter Zuid-Holland samen met het bedrijfsleven tot één van de meest innovatieve regio’s van Europa. Als lifecycle financier voorziet InnovationQuarter bedrijven van financiering in verschillende fasen van groei. InnovationQuarter investeert vanuit drie fondsen: IQCapital, UNIIQ en ENERGIIQ.

Photo: InnovationQuarter

Share on